Οι δυνατοί παίκτες του διεθνούς Τουρισμού ξεχωρίζουν για τις αξίες τους και παραδίσουν μαθήματα στρατηγικής, διαμορφώνοντας ένα νέο πλαίσιο ανάπτυξης. Με ανθρωποκεντρική προσέγγιση, tailor – made υπηρεσίες και σεβασμό στο περιβάλλον.
Η κ. Έρικα Μιχαλοπούλου, Διευθύντρια Στρατηγικής Ανάπτυξης και Δημοσίων Σχέσεων του Ομίλου Calilο αποκαλύπτει και αποκαλύπτεται.
Ποια στοιχεία ξεχωρίζετε στο νησί της Ίου και γιατί για εσάς αποτελεί ένα τόσο ιδιαίτερο μέρος;
Αναμφίβολα, η Ίος είναι ένα από τα πιο όμορφα νησιά των Κυκλάδων. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι με μια αναζήτηση, θα βρείτε πλήθος αναφορών σε εγχώριο και διεθνή τύπο για το φυσικό κάλλος, την αυθεντικότητα και τη “ζεστασιά” αυτού του τόπου. Για εμένα προσωπικά, το στοιχείο που ξεχωρίζω στο νησί, είναι η ενέργεια του. Κάθε φορά που βρίσκομαι εκεί, νιώθω από την πρώτη στιγμή αυτή την ενέργεια να με συνοδεύει, ενώ είναι αυτή που κάνει την Ίο τόσο ξεχωριστή μέσα μου όπου κι αν βρίσκομαι. Προφανώς, η ενέργεια αυτή οφείλεται από τη μια στο καταγάλανο τοπίο, τις χρυσές αμμουδιές και την ομηρική παράδοση, ωστόσο συνδέεται άρρηκτα με την αγάπη των γονιών μου για το νησί, την οποία φρόντισαν να μας περάσουν σαν οικογενειακό κειμήλιο από πολύ νωρίς.
Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το όνομα του resort, αλλά και του Ομίλου; Τι σηματοδοτεί για εσάς;
Το Calilo προκύπτει από το Create A LIfe you Can fall in LOve with. Κι αυτό δεν είναι απλά ένα όνομα. Πρόκειται για στάση ζωής, για state of mind που διαπερνά τη λειτουργία του Ομίλου αλλά και εμάς τους ίδιους. Αυτή η φράση νομίζω ήταν και η πρώτη που εντυπώθηκε στη σκέψη των γονιών μου όταν πρωτοεπισκέφθηκαν την Ίο. Να δημιουργήσουν δηλαδή στο νησί μια ζωή, ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο κανείς μπορεί να ερωτευτεί με την ίδια τη ζωή, με απόλυτη ελευθερία μυαλού και πνεύματος.
Και νομίζω ότι το έχουν πετύχει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Έχουν επενδύσει στο νησί με πολύ μεράκι και αγάπη, «χτίζοντας» κυριολεκτικά με τα ίδια τους τα χέρια. Γι’ αυτό και ο επισκέπτης στις εγκαταστάσεις του Ομίλου θα δει ποικίλα έργα τέχνης ή δομικά στοιχεία τα οποία έχουν φιλοτεχνηθεί από την οικογένεια, ενώ ταυτόχρονα θα νιώσει ότι μεταφέρεται σε έναν χώρο βγαλμένο από παραμύθι.
Ως επαγγελματίες κινητοποιούμαστε από την επιθυμία μας να προσφέρουμε στους επισκέπτες που μας τιμούν με τον πολύτιμο χρόνο τους, μια μοναδική εμπειρία απόλυτης χαλάρωσης και σύνδεσης με τον εαυτό τους αλλά και με τη φύση, έτσι ώστε όταν φύγουν από το νησί να νιώθουν πιο ξεκούραστοι και γεμάτοι αγάπη για τη ζωή.
Ποιες είναι οι προοπτικές του νησιού και πόσο ευνοϊκές είναι οι συνθήκες για την ανάπτυξη του τόπου; Πώς επιθυμείτε να συμβάλλετε σε αυτήν;
Η Ίος παρουσιάζει ευνοϊκές συνθήκες ανάπτυξης και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην στρατηγική τοποθεσία της αλλά και στον αναλλοίωτο χαρακτήρα της. Παρ’ όλο που για πολύ καιρό είχε τη φήμη του «party island», τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα στο να ανατραπεί αυτή η παγιωμένη αντίληψη. Μέσα από τις επενδύσεις μας δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση, προσελκύοντας πλέον ένα διαφορετικό είδος τουρισμού, με πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά και νομίζω τα έχουμε καταφέρει αρκετά καλά, αν σκεφτείτε ότι πλέον η Ίος αναφέρεται από τον διεθνή τύπο, όπως οι New York Times ή το Conde Nast, ως ένα νησί που αξίζει κανείς να το επισκεφτεί για την απαράμιλλη ομορφιά του αλλά και τις εναλλακτικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα το Ios Future Pro World Tour. Το παγκόσμιο τουρνουά βόλλεϋ που προσελκύει επισκέπτες από όλον τον κόσμο, και ο όμιλος Calilo το στηρίζει ως Μέγας Χορηγός.
Αυτά αποτελούν μόνο ένα παράδειγμα βέβαια. Οι ενέργειες του Ομίλου προς όφελος του νησιού δεν περιορίζονται μόνο εκεί. Σίγουρα υπάρχουν ακόμα πολλά που μπορούν να γίνουν και το όραμα μας είναι να συνεισφέρουμε στο μέγιστο ώστε η Ίος να έχει την θέση που της αξίζει, χωρίς εννοείται να χάσει από την αυθεντικότητα της.
Βιωσιμότητα και τουριστική ανάπτυξη. Υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ αυτών των εννοιών;
Τα τελευταία χρόνια γίνονται σημαντικές προσπάθειες σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο για ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον. Έτσι, η βιωσιμότητα σαν έννοια ήρθε για να μείνει σε όλους τους κλάδους επιχειρηματικής δραστηριότητας και ανάπτυξης. Εννοείται λοιπόν πως υπάρχει αλληλεπίδραση ανάμεσα σε αυτές τις δυο έννοιες και μάλιστα τόσο ισχυρή που πλέον η μια προϋποθέτει την άλλη όταν πρόκειται για τουριστική ανάπτυξη.
Η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη υπερβαίνει την απλή προσέλκυση επισκεπτών – περιλαμβάνει μια ολιστική προσέγγιση που σέβεται και διατηρεί τον φυσικό και πολιτιστικό πλούτου του εκάστοτε προορισμού, ενώ παράλληλα ωφελεί τις τοπικές κοινότητες. Όχι μόνο την καλοκαιρινή σεζόν αλλά όλο το χρόνο.
Στον Όμιλο Calilo αποδεικνύουμε αυτή την αλληλεπίδραση στην πράξη. Ενδεικτικά, θα σας αναφέρω την δέσμευση αυτοπεριορισμού. Πρόκειται για τη δέσμευση να οικοδομήσουμε μόνο το 1% των συνολικών εκτάσεων ιδιοκτησίας μας, αναλαμβάνοντας την ευθύνη προστασίας και συντήρησης των αδόμητων περιοχών.
Επιπλέον, από το σύνολο των εκτάσεων, περίπου το 80% αποτελούν Ζώνες Προστασίας, για τις οποίες υπάρχει πλάνο για έργα προστασίας ευρείας κλίμακας και ήπιας μορφής, όπως τοποθέτηση πυροσβεστικών κρουνών, συστήματα πυροπροστασίας, δημιουργία δικτύου μονοπατιών κ.α. Στόχος μας η προστασία των δασικών εκτάσεων και της οικείας χλωρίδας και πανίδας.
Ο κατάλογος είναι αρκετά μεγάλος και σε καμία περίπτωση δεν εφησυχαζόμαστε. Συνεχίζουμε να ψάχνουμε σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους που θα προσφέρουν στην βιώσιμη λειτουργία του Ομίλου, με στόχο να δείξουμε το δρόμο για ένα τουριστικό προϊόν – πρότυπο βιώσιμης επενδυτικής ανάπτυξης με υψηλής ποιότητας προδιαγραφές, περιορισμένο περιβαλλοντικό αντίκτυπο και θετικό κοινωνικό αποτύπωμα.
Πώς βλέπετε τη θέση της γυναίκας στον τομέα του Τουρισμού σήμερα; Εντοπίζετε διαφορές σε σχέση με το παρελθόν;
Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι, ενώ η συνολική συμμετοχή των γυναικών στον κλάδο αυξάνεται, παραμένει ένα αξιοσημείωτο κενό όταν πρόκειται για θέσεις ευθύνης. Ενώ έχουμε δει γυναίκες στα ηνία του Υπουργείου αλλά και σημαντικών φορέων όπως ο ΕΟΤ, το κενό αυτό ξεπερνά το θεσμικό επίπεδο και επεκτείνεται και στο εσωτερικό των εταιρειών, με τις περισσότερες τουριστικές επενδύσεις να υλοποιούνται και να λειτουργούν από άνδρες.
Ιστορικά, σε ορισμένους ρόλους της τουριστικής βιομηχανίας, όπως οι θέσεις που σχετίζονται με το κομμάτι της εξυπηρέτησης πελατών, οι γυναίκες φαίνεται να εκπροσωπούνται περισσότερο. Θεωρώ όμως ότι η αντίληψη πως οι γυναίκες είναι κατάλληλες μόνο για κάποιους ρόλους, σιγά σιγά αλλάζει καθώς όλο και περισσότερες γυναίκες «σπάνε» γυάλινες οροφές και διαπρέπουν και σε άλλους θέσεις του κλάδου, όπως το management τουριστικών μονάδων και ο στρατηγικός σχεδιασμός επενδυτικών projects.
Οι οικογενειακές αξίες πόσο επηρέασαν την προσέγγιση σας για την επόμενη ημέρα στο Calilo, το στρατηγικό σας όραμα, αλλά και τη σχέση σας με σας πελάτες που σας εμπιστεύονται;
Οι οικογενειακές αξίες είναι αυτές που κουβαλάμε για πάντα μέσα μας και σίγουρα διαδραματίζουν τον μεγαλύτερο ρόλο στην προσωπικότητα που αναπτύσσουμε. Προέρχομαι από μια πολυμελή οικογένεια με ισχυρούς δεσμούς όχι μόνο οικογενειακούς αλλά και επαγγελματικούς, αφού σχεδόν όλα τα μέλη της οικογένειας εργάζονται στις επιχειρήσεις του Ομίλου. Ο καθένας στο δικό του κομμάτι αλλά πάντα σε συνεργασία με όλους τους άλλους. Μέσα σε αυτή τη συνθήκη, οι αξίες που λάβαμε από την οικογένεια μας, σίγουρα μας έχουν θωρακίσει και μας έχουν βοηθήσει, ώστε ο καθένας να αναπτυχθεί με τον τρόπο του και να γίνει ο επαγγελματίας που είναι σήμερα. Για εμάς, ο θεσμός της οικογένειας – αυτό το καταφύγιο αγάπης και ασφάλειας – είναι πολύ σημαντικός και νομίζω ότι φαίνεται και από τον τρόπο λειτουργίας και τη φιλοσοφία του Ομίλου Calilo.
Ανοίγουμε τις πόρτες των επιχειρήσεων του Ομίλου σαν να ανοίγουμε τις πόρτες του σπιτιού μας. Θέλουμε ο κάθε επισκέπτης να νιώθει ασφάλεια, ξεγνοιασιά και αγάπη, γι’ αυτό και επενδύουμε σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες well-being αλλά και σε υποδομές που μπορούν να ταξιδέψουν το ασυνείδητο και να δημιουργήσουν μια μοναδική σύνδεση του επισκέπτη με το μέρος. Γι’ αυτό και οι περισσότεροι επισκέπτες μας εμπιστεύονται ξανά και ξανά για τις διακοπές τους.
Ομοίως, και το στρατηγικό όραμα του Ομίλου Calilo, είναι ένα όραμα αγάπης και προσφοράς στο νησί και στους ανθρώπους του. Όλες μας οι επενδύσεις είναι αποτέλεσμα προσεκτικής μελέτης έτσι ώστε σε καμία περίπτωση να μην επιβαρύνουν το φυσικό περιβάλλον ή να λειτουργούν ως βαρίδι αντί προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.
Ποια είναι η στόχευσή σας για το μέλλον; Λέγεται πως ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο! Ποια σημεία θα θέλατε να βελτιώσετε στο πλάνο εργασιών του Ομίλου και πώς αντιμετωπίζετε- σε προσωπικό επίπεδο – αστοχίες που μπορεί να προκύπτουν στην καθημερινότητα;
Ο πήχης τοποθετείται συνεχώς πιο ψηλά με την ενσωμάτωση περισσότερων πρακτικών αειφορίας. Ήδη έχουμε σχεδιάσει ένα πλάνο άμεσων ενεργειών, όπως η δημιουργία Παρατηρητηρίου για τη Μέτρηση του Περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου, Παρατηρητηρίου για τη διάσωση υγροβιότοπων καθώς και Παρατηρητηρίου Πτηνών. Επίσης, προχωράμε στη δημιουργία χρήσιμων υποδομών για το νησί με στόχο να συμβάλλουμε στις άμεσες ανάγκες του. Σταδιακά, όσο προχωρά το κάθε project, θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε και περισσότερα.
Όσον αφορά τις αστοχίες, αυτές είναι εγγενές κομμάτι της λειτουργίας οποιασδήποτε επιχείρησης. Κάποια στιγμή θα γίνουν και λάθη. Αυτό που είναι σημαντικό όμως είναι να τις διορθώνουμε και να τις κρατάμε στο μυαλό μας ως μαθήματα για το μέλλον. Με αυτό το mindset, οι αστοχίες μετατρέπονται σε ευκαιρίες για εξέλιξη. Κι αυτή η εξέλιξη είναι κάτι στο οποίο πιστεύουμε πολύ στον Όμιλο Calilo. Από κάθε αστοχία, συγκεντρώνουμε γνώσεις, εντοπίζουμε τους τομείς στους οποίους μπορούμε να βελτιωθούμε και προσαρμόζουμε τη στρατηγική μας αναλόγως.